h1

Yes! Geslaagd voor mijn TEFL course

14 augustus, 2008

Hoera! Gisteren kreeg ik het bericht dat ik mijn cursus TEFL (Teaching English as a Foreign Language) met goed gevolg heb doorlopen. Ik hoop dat het certificaat nog in mijn bezit komt voor ik op 1 September voor 4 maanden naar Zuid-Oost Azië vertrek. Deze keer dus veel langer dan de 10 onvergetelijke weken die ik vorig jaar heb doorgebracht in Thailand, Maleisië en Indonesië (Java en Bali).

All dressed up voor de vollemaan ceremonie (Jimbaran, Bali)

All dressed up voor de vollemaan ceremonie (Jimbaran, Bali)

Hoe kwam het allemaal zo?

Een paar jaar geleden kocht ik op een boekenbeurs een heel klein boekje wat ik tussen het fenomenale aanbod reisboeken uitviste. Het was Tijdelijk adres: Het Paradijs van Peter Jansen

Terwijl ik het doorbladerde kreeg ik het gevoel een juweeltje in mijn handen te hebben, wow, wat die man doet kan iedereen. Je hoeft er niet eens lef voor te hebben. Hij geeft zoveel uitgebreide, bruikbare tips over tijdelijk verblijven in het buitenland, ik werd er gewoon vrolijk van. Ik kocht alle exemplaren en gaf ze hier en daar kado, en zelf las ik het mijne in één adem uit. Toen ik mijn adem weer terughad heb ik het nogmaals gelezen en nu wat langzamer.

Ik wist het nog niet, maar het lezen van dat kleine dunne boekje heeft toen iets in gang gezet en ik moet met de gevolgen leven… De exemplaren die ik kado heb gedaan werden, neem ik aan, met plezier gelezen, maar daar bleef het voorlopig bij.

De reis van 10 weken die ik vorig jaar heb gemaakt met een goede kennis smaakte naar meer. Maar omdat ik niet alleen aan het strand wil liggen of achter een stoet toeristen tempels en bezienswaardigheden wil bezichtigen heb ik mij vorig jaar bij verschillende massagescholen op Bali (Jamu Spa School) en in Chiang Mai, Noord Thailand ingeschreven en certificaten behaald.

Studenten van Jamu Spa School te Jimbaran

Studenten van Jamu Spa School te Tuban

Het idee om iets te gaan leren was een schot in de roos.

Jaja, de derde leeftijd kan wel wat teweegbrengen…

Ik vond het een prachtige manier om met mensen van verschillende lagen van de bevolking in contact te komen. Je hebt een routine, je wordt ergens verwacht, je hebt een doel, je bent (tijdelijk) deel van de gemeenschap. En dat geeft reizen die extra dimensie waar Peter Jansen in zijn boek over schrijft. Ik ben hem eeuwig dankbaar… want de delen in het boek waar deze dimensie benadrukt wordt zijn bij mij recht naar binnen gegaan, om er wortel te schieten.

Eenmaal thuis masseerde ik links en rechts familie en vrienden, maar de reiskriebels zijn niet tot bedaren te brengen. Een massagepraktijk opzetten kan altijd nog. Op mijn nieuwe reis wil ik mij verder bekwamen door therapeutische massages te gaan leren, maar door het lezen van veel reisverhalen op internet kwam ik op het idee om de TEFL cursus (Via JOHO centre) te gaan volgen. Dan kan ik wat langer blijven hangen op plekken waar het mij bevalt en kijken of ik privé-lessen kan gaan geven en intussen ook een massagedocent zoeken die mij waardevolle dingen kan leren.

Mijn mooie huis in het bos is verhuurd, de huur die dat opbrengt voorziet mij, als ik het goed aanpak, in het levensonderhoud, dus ik kan gewoon vertrekken en hoef niet al van te voren op zoek te gaan naar een baan als lerares.
Mijn ervaring is dat de mensen overal in Zuid-Oost Azië graag engels willen leren, ze beseffen heel goed dat dat deuren opent.

Pikul bezig met therapeutische massage

Pikul (achter) bezig met therapeutische massage

Met mijn massagedocent Pikul in Chiang Mai ontstond een mooie kruisbestuiving (zij leerde mij de mooiste voetmassage/reflexologie die je je kunt voorstellen, en ik leerde haar engels). Na deze weken van samenwerken was haar engels stukken verbeterd, maar ik weet nu dat het beter had kunnen zijn door de tools toe te passen die ik in de cursus heb geleerd. Ze vertrekt binnenkort naar de Verenigde Staten om daar een tijdlang te gaan werken als masseuse. Haar zelfvertrouwen door haar kennis van de engelse taal brengt haar nu op plaatsen van de wereld waar ze van droomde.

De laatste maand van mijn reis zal ik in Chiang Mai doorbrengen, en zal ik de hotstone massage, waarmee ik al gewerkt heb, perfectioneren. En verder heb ik daar al enkele studenten die in het engels willen leren converseren.

6 reacties

  1. Leuk om te lezen 😉 En gefeliciflapsteerd!


  2. Lieve Paula,
    Goed geregeld allemaal!! wij wensen jou goeie reis en zijn benieuwd af en toe jouw belevenissen te lezen. Het leven op de berg bevalt ons goed al zijn wij er heel veel niet, allemaal leuke vakanties, recentelijk nog in Kroatie met een huurboot allerlei eilanden aangedaan, prachtig.
    Liefs en heel veel genoegdoening in alles wat jij onderneemt.
    Willem Jan en Hanny


  3. Erg plezierig om te horen dat mijn boekje dit resultaat heeft gehad. Eind dit jaar verschijnt er een nieuwe verhalenbundel van mij: Nieuwe Nomaden.
    Peter Jansen.


  4. Van harte gefeliciteerd.
    M.J


  5. […] Tien minutennadat ik de eerste alinea optikte (nl., er gebeurden altijd onverwachte dingen) liep ik even naar beneden om de was uit de wasmachine te halen. Daar stond het jongste hulpje. Ze verstaat geen woord Engels, dus een gesprek is onmogelijk. Er kwam iemand anders aanlopen en via haar gaf het meisje te kennen dat ze zo graag Engels wilde leren. Ik zei dat ze aan het goede adres was, ik ben bevoegd om Engelse les te geven en ze begon te stralen. (Geslaagd voor mijn TEFL cursus) […]


  6. Ongelooflijk! Wat ben ik blij te lezen dat er iemand ergens dezelfde ervaring gehad heeft als ik..
    Ook op mij heeft dit boekje, van Peter Jansen, een onvergetelijke invloed gehad op mijn leven. Het werd een levensdoel om later, na de loopbaan, dit leven te gaan leiden.
    En nu, voor de eerste keer, reeds 2 maanden in de Filipijnen, krijg ik dit op mijn bord.
    Ik ben 56 jaar (jong) en, hopelijk, volgen er nog veel 6-maandelijkse verblijven, ergens op deze wereldbol.
    Bedankt Peter Jansen en Paula.
    Sonja



Geef een reactie

