h1

Twee culturen op één kussen

30 november, 2012

‘No culture can live, if it attempts to be exclusive.’
Mahatma Gandhi

Ruim een week in Thailand. Een vrij drukke week. Je kunt hier plannen wat je wilt, er gebeurt altijd iets anders dan je dacht. Het beste is dus om maar niet te denken.

Zoals Pikun vaak zegt als ik een spelletje op de laptop doe, om mijn gedachten even te laten stromen: Don’t think.

Dat is voor haar misschien makkelijker dan voor mij. Of, en dat is echt niet zo’n gekke veronderstelling, het begrip ‘denken’ betekent voor ons beiden iets totaal anders. Net als het begrip ‘liefde’. Als ik eens vraag waarom die vrouw niet van haar overspelige alcoholistische man scheidt zegt ze: Because she lóve him!

We hebben tien weken met elkaar opgetrokken in Nederland en zijn samen naar Thailand gereisd om daar weer twee maanden andere dingen te beleven.

Op sjouw in Nederland

Op sjouw in Nederland in een verwarmde auto

Op sjouw in Thailand

Op sjouw in Thailand op een luchtige scooter. Even later werden we belaagd door twee valse honden die naar onze benen hapten. Vol gas er vandoor, dat ging maar nét goed!

In Nederland heeft ze links en rechts mensen van uiteenlopende lichamelijke klachten afgeholpen, en ik was daar de eerste van. Mijn helse pijnen in mijn onderrug en rechterbeen die mij bijna twee maanden beroofden van slaap en levensgenot waren binnen een week totaal verdwenen. Intussen kwamen er familie en vrienden over de vloer, de een hoorde het van de ander en we hadden een drukke tijd.
Niet alleen de uitwendige mens kreeg aandacht. We kookten samen, maakten fruit- en groene smoothies, zuurkool en Thaise curries, bakten appeltaart en gingen bijna elke week naar de markt voor lapjes stof en fruit. Pikun leerde met de naaimachine omgaan en in haar koffer zitten dan ook een heel aantal zelfgemaakte kledingstukken. Ik heb haar al een tijd geleden een naaimachine cadeau gedaan die zoonlief naar Thailand heeft gesjouwd. Die moet nu maar eens beleven dat hij een nieuwe baas heeft.

En nu is Thailand aan de beurt om bereisd en beleefd te worden….

++++++++++++++++++++++++++++++++++

Je moet soms oppassen wat je zegt of schrijft.

Tien minutennadat ik de eerste alinea optikte (nl., er gebeuren altijd onverwachte dingen) liep ik even naar beneden om de was uit de wasmachine te halen. Daar stond het jongste hulpje. Ze verstaat geen woord Engels, dus een gesprek is onmogelijk. Er kwam iemand anders aanlopen en via haar gaf het meisje te kennen dat ze zo graag Engels wilde leren. Ik zei dat ze aan het goede adres was, ik ben bevoegd om Engelse les te geven en ze begon te stralen. (Geslaagd voor mijn TEFL cursus)

Snoezig studentje

Na even overleg met haar bazin over welke woorden prioriteit hebben zit ik haar in onze kamer de eerste woordjes te leren. Dat wasgoed wacht wel even.

Bed, laken, deken, kussen, douche, handdoek, wc-papier, potlood, boek, ventilator, boek, glimlach, wasgoed, water. En nu kijken wat ze er morgen van onthoudt. Ze zegt dat ze nodig weer aan het poetsen moet, tot morgen!

Ik hang het wasgoed op en ga eens op zoek naar een lunch. Om de hoek is een tentje waar ik vorige keer ook al kwam. Ze kennen me nog en ik bestel een papayasalade. Pikun’s auto is nu weer kapot, en het betreft geen deukje. Hij klinkt alsof hij aan z’n laatste loodjes bezig is, maar dat komt ook wel weer goed, heb ik al diverse keren meegemaakt.  Ze heeft nu de brommer mee waarop ik me altijd verplaats en moet me dus vandaag een beetje in de buurt vermaken. Ik ga maar een gezichtsbehandeling laten doen. Ook die dame kent me nog, maar haar behandeling is niet zo uitstekend als de vorige keer. Ze laat me met een masker op onder de ventilator liggen en wast en föhnt (het is tevens een kapsalon) intussen een andere klant. Mijn masker droogt op als een keiharde korst en is bijna niet meer te verwijderen. Als ik thuiskom zit er in mijn hals en haarlijn nog restanten van een of ander (bleek?)poeder. Er zal vast wel een betere te vinden zijn. Enfin, €6.25 is niet iets om lang over te treuren.

Schoonheidsbehandeling

Schoonheidsbehandeling. (foto zelf gemaakt, beetje te dichtbij…)

Eigenlijk is er de afgelopen week al zoveel gebeurd waarover ik wil schrijven, en ik begin maar gewoon ergens waarvan ik wat beeldmateriaal heb om het wat op te fleuren.

Gisteren was ik proefmodel van een massagestudent van Pikun. De lessen vinden plaats in het huis van een vriend. Daar wonen ook een Nederlands stel, Harko en Bennie. Tussen het leren door wordt er uitgebreid gegeten:

Het is een foto waard!

Het is een foto waard, en dat vindt Kristina ook!

Harko heeft er zin in!

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Meteen na mijn aankomst in Chiang Mai reden Pikun en ik met de broer van Pikun door naar Lampang, haar ouderlijk huis. Haar zuster is een week daarvoor overleden en er werd in verband daarmee van haar verwacht enige ceremonies te verrichten. Dat was twee uur rijden, dus het was me een reisje wel…

In de hoek van het leefvertrek ligt een groot matras met een paar kussens en wat onduidelijke lappen. Die plek is voor (on)verwacht bezoek en ik weet niet hoeveel mensen hiervoor al tussen zijn gekropen. Het interesseert me niet zoveel momenteel, het is maar tijdelijk. Pikun slaapt naast me. In een andere hoek ligt de dochter te slapen met haar zoontje van bijna vier.

Ik heb na een frisse douche als een blok geslapen, en niets gemerkt dat Pikun vroeg opstond, ging tempelen en weer terugkwam.  Daarna moeten we wachten op Pikun’s auto die bij een garage staat. Haar broer heeft hem opnieuw laten spuiten. Vreemd hoor, waarom zou hij dat nou zomaar doen? Nou ja, misschien omdat hij met een fles wodka of ander zelfgestookt spul op er een deuk in had gereden…?

IMG_3132

Get, oudste dochter van Pikun met een mammoet-citroen

Terwijl we wachten tot de auto wordt afgeleverd lopen we door de tuin, waar het vol heerlijks staat: Mangobomen, Moringa, papaya, bananen, kaffir lime, waarvan de bladeren in veel gerechten worden gebruikt, en een reuze-citroen!

De vorige keer dat ik hier was had men hier plannen om het stuk grond vol bananenbomen te zetten en was het veld schoongemaakt. Nu is het weer helemaal vol onkruid tot kniehoogte. Op mijn vraag hoe het zit met de plantage zegt Pikun dat ze er geen tijd voor hebben.

Reuzen-citroen

Reuzencitroen. Smaakt en ruikt als citroen, maar is de grootte van een flinke grapefruit. Ik had er echt nooit van gehoord. Als iemand mij de officiele naam kan vertellen hoor ik het graag!

Het goede rolt hier van de bomen

Het goede rolt hier van de bomen, twee knotsen van papaya’s

Bananen met de (eetbare) bloemen

Bananen met de (eetbare) bloemen

Nu word ik wel benieuwd naar waar mijn stek de komende tijd gaat zijn, het huisje van Pikun, een kwartier buiten Chiang Mai.
Ik heb visioenen van rust en stilte en schone lucht. Niets is minder waar. Daarover later, nu even deze blog plaatsen!

5 reacties

  1. Leuk om te lezen. Geniet ervan.

    Met ’n vriendelijke groet,

    Jonneke Oskam

    http://www.karakteristiekfotografie.nl 055 – 301 309 6

    Op 30 nov. 2012, om 12:22 heeft Stuifzands Weblog het volgende geschreven:

    > >


  2. Zo te lezen ben je weer de oude hoor Paula. Die je (een beetje) rustig aan? De foto met het masker vind ik heel kunstzinnig, zoiets kom je tegenwoordig rustig tegen in een tijdschrift.


  3. He Paula, je bent weer op reis! Stuifsels lezen we graag. Ben ook wel benieuwd hoe je 50 kadootjes bestuiftelt zijn. Heel veel plezier en geluk toegewenst!


  4. Wat een mooie foto’s en lekker weer! Geniet ervan, het is hier verschrikkelijk koud en donker.


  5. Hoi Paula, wil je Harco en Benny de groeten doen van mij.
    Leuke mannen, he!
    Anja Spijker ( eva’s moeder)



Geef een reactie

